Jeżeli staramy się o kredyt, i zostały nam przedstawione jego warunki, których nie jesteśmy w stanie zrozumieć, bądź też mamy jakiekolwiek wątpliwości, co do zapisów w umowie kredytowej, nie jesteśmy pozostawieni sami sobie. Z prośną o wyjaśnienie nurtujących nas pytań możemy zwrócić się na przykład do Miejskiego, bądź Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który udzieli nam bezpłatnych porad, informacji prawnych w zakresie ochrony naszych dóbr i finansów oraz w naszym imieniu podejmie interwencje w przypadku, gdy okaże się, że mamy do czynienia z nieuczciwym kredytodawcą bądź, gdy zauważy w naszej umowie kredytowej jakieś zapisy niedozwolone lub nie do końca precyzyjne. Może on pomóc nam w skierowaniu spraw na drogę sądową oraz czuwać nad całym ich przebiegiem i prowadzeniem. Rzecznik konsumentów jest również upoważniony do występowania w naszym imieniu do przedsiębiorców w sprawach stosowania niedozwolonych zapisów umownych lub nieuczciwych praktyk. Z prośbą o pomoc możemy się też zwrócić do Federacji Konsumenckiej, która jest niezależną organizacją pozarządową w obronie praw i interesów konsumentów. Co prawda, nie ma ona uprawnień do występowania w naszym imieniu bezpośrednio do naszego kredytodawcy, aczkolwiek udziela informacji i porad prawnych, oraz wskazuje sposoby rozwiązania kłopotliwych sytuacji oraz sytuacji spornych pomiędzy kredytobiorca a bankiem. Może również reprezentować nas już na drodze sądowej i w naszym imieniu wnosić oskarżenia o stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Oprócz tego do naszej dyspozycji pozostaje jeszcze Infolinia Konsumencka oraz Centrum E-porad, które również udzielą nam wszelkich niezbędnych In formacji, wyjaśnią niezrozumiałe zapisy w umowie oraz sprawdzę, czy nasz umowa kredytowa została poprawnie skonstruowana.
Jakie instytucje udzielają informacji o prawidłowości umów kredytowych?
17 lutego 2013
No Comments
24